*

anttialfthan Olen suomalainen, olen siitä ylpeä ja kiitollinen, sen takia kunnioitan Suomen lippua

Etninen taustani mahdolliseti toteutettavan tilastoinnin varalta

Ennen kuin avaudun.

Kerroin tänään peruskoulun kymppiluokkalaisille, pienelle ryhmälle, nuoruuden kokemuksistani. Tämä liittyi Nelson Mandelan hautajaisiin. Kerroin kaveristani Peteristä, joka oli puoleksi xhosa - ennen sanottiin että hottentotti - ja isänsä oli kuulemma skotti. Henkilökortissaan luki muistaakseni "coloured", ei musta eikä valkoinen. Tuohon aikaan Peterin kotimaassa oli käytössä hyvin systemaattinen etninen tilastointi. Täyttä tolkkua siitä ei kai koskaan tullut, mutta yritys oli ankaraa. Opin muutaman kirosanan afrikaansiksi.

 

Oma etninen profiilini on sekalaisehko, mutta tunnistettava. Tiettävästi suvussani ei ole savolaisia, ellemme laske Kemijärveä asuttaneiden uudisasukkaitten osuutta savolaisuudeksi.

Kemijärvelle muutti 1860-luvulla Ruotsin puolella syntynyt värjäri ja Rovaniemellä syntynyt vaimonsa. Torniossa heidät oli vihitty. Värjärin sukujuuret ovat vahvasti Kalixissa, 1400-luvulta saakka. Tosin värjärin äiti oli Tornionjokivarresta, Kukkolan alapuolelta, mutta länsirannalta. Laskettaneen ruotsalaisiksi.

Kemijärveläiset sukuun naidut talonpoikien ja poronomistajien tyttäret sitten laskenemme suomalaisiksi - mieluummin kuin savolaisiksi.

Kallonmittausten perusteella äitini tosin luokiteltiin erään hammaslääkärin tutkimusaineistossa Luulajan lappalaiseksi. 

 

Isäni äiti oli äitinsä puolelta vanhaa smoolantilaista Kalmarin Kattrumpanin merimiehenvaimojen sukua, varmaan useassa polvessa. Isoäitini isä taas oli kotoisin Blekingestä, silloin kun ei ollut merillä tai vaimonsa luona käymässä Kalmarissa. Laskenemme ruotsalaisiksi. Ainakin voimme olla varmoja siitä, että molemmat sortivat ärrää pahasti. Toisin kuin kotoiset suomenruotsalaisemme.

 

Isäni isän suku on asunut yhtäjaksoisesti Suomessa yli neljäsataa vuotta. Mutta todennäköisesti he puhuivat pääasiassa ruotsia, myös Viipurissa, joten kavahdamme luokittelemasta heitä suomalaisiksi. Tosin isoisäni oli kiivas suomenkielisyysmies, vähän kuin Heikki Tala, mutta ei per-su vaan osuushomma-su. Mutta hän puhui vaimolleen ruotsia kun halusi pussata.

Ai niin! Viipurista on jysähtänyt kyytiin muutama saksankielinen porvarintytär. Että mitähän näille...

 

Siis mitä minä sanon sairaalassa jos ei ole sitä Niinistön Tilastoa kirkastamassa tilannetta?

- Ta mig, ha mig. Var försiktig med vänstra axeln.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi
Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

En nyt aivan tarkalleen tiedä mihin tämä liittyy, mutta koska en muutenkaan lue kuin otsikot, olen melko varma, että joku persu haluaa jonkin rekisterin, jolla kytätä maahanmuuttajaa voidakseen tuottaa laadukkaampaa maahamuuttokritiikkiä.

Jos etninen profilointi pyrkisi Alfthanin esittämään tarkkuuteen, olisin ehdottomasti sen kannalla. Jos ruvetaan luokittelemaan ihmisiä, miksi nykyisen geenitekniikan aikakaudella ei vaan pistetä kaikkia sylkemään purkkiin ja siitä sitten väestörekisterin liitteeksi onko taipumuksia ja mihin.

Kaksipiippuinen juttuhan se on. Sillä saadaan asioita näkyviksi - myös turhaan. Toisaalta sen puuttumisella saadaan asioita näkymättömiksi.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mitään savolaisuutta en ole sukujuurista löytänyt mutta aika vahvasti
hämäläisyyttä ja turkulaisuuttakin.
Äidinäiti syntyi Oulussa ja isänäiti Kristiinankaupungissa, hänen isänsä oli tanskalainen.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Antaa persun nuuskia, voihan se saada selville jotain mielenkiintoistakin. Isosetäni liikuskeli jossain vaiheessa brittien passilla, kun kotimaa kävi liian kuumaksi.

Van Freddy

Rekisteri palvelisi monikulttuurin tilastointi, nyt on vaara, että suomen väestö sulautuu yhdeksi kulttuuriseksi maahanmuutosta huolimatta.

Vähemmistöjen oikeuksia esimerkiksi romaninaisten korvatavat hamekankaat ovat vaarassa, mille todistat olevasi romani.

Riittääkö jatkossa pelkästään ilmoitus, minä olen nyt tänään romani ja huomenna olen sitten saamelainen, yliluomena voin taas olla belgialainen, eli etnisyys vaihtuu sen mukaan jos siitä on jotain hyötyä.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Minun isän juuret ovat monen sukupolven takaa Norjassa ja äidin idän suunnassa ilmeisesti Vienankarjalassa.

Kuinka kauvas pitää mennä ajassa taakseppäin, että rekisteriin tulee oikea merkintä.

Ryssitty on tämäkin suku niin, kuin tuo Antinkin.

Ja vielä Simojärven fb sivuilla keskustellaan siitä, kuka on
"puhdas simojärviläinen".

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Freddyä kinnostaa hamekankaat kovasti. Karkauspäivä on vasta 2016.

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Antti, onko Isak Alfthan sukua sinulle?

Toimituksen poiminnat